Fizetési megoldás
Baba webáruház hírlevél
Köszi Anyu Bababolt a Facebookon
TOP baba termékek
Bababolt termékajánló
Házhozszállítás 2 nap alatt

ihirek
A koszianyu.hu oldal az ihirek.hu közösség tagja.
ihirek.hu
ihirek.hu - helyi hírek első kézből, helyiektől
Tanúsítvány
SSL Certificate
Blog
2019.10.08 11:26

Mennyi vizet igyon a gyerek? Tények és tévhitek a vízivásról

Mennyi vizet igyon a gyerek? Tények és tévhitek a vízivásról

 

 

Már „a csapból is az folyik”, hogy sok vizet kell innunk. Ezt már mindenki tudja. Mégsem figyelünk eléggé a napi vízfogyasztásunkra. Ennek következtében a gyermekek vízfogyasztására sem tudunk kellő mértékben odafigyelni. Nem is látjuk, mennyi vizet isznak egy nap. Az iskolában is inkább az üdítőt és az ice teát veszik.

A felnőttek is sokszor félreértelmezik a test jelzéseit, hiszen sokszor éhségérzetnek vélik a szomjúság érzését is. Pedig a szervezet csak egy kis vízre vágyik, hogy visszapótolhassa az eltávozott vizet. A test minden egyes sejtje, minden egyes tevékenysége vizet használ fel. A folyamatos vízbevitel elengedhetetlen a jó közérzet, az egészséges életfolyamatok, a koncentráció, a megfelelő izomműködés fenntartásához és még számtalan élettani folyamathoz.

Tények és tévhitek a vízivásról

A gyerekek egy része sokszor mondja, hogy szomjas. Ilyenkor még véletlenül se mondjuk neki azt, amit régen mondtak: „ne igyál annyit, mert béka nő a hasadba”. Igenis adjunk neki annyiszor inni, ahányszor kéri. De ne üdítőt, teát, de még a rostos lé sem ideális. Kapjon az a gyerek rendes vizet, esetleg ásványvizet.

A gyerekek másik része viszont alig iszik. Sőt ha a teste hiányt jelez, akkor is inkább az ételt kéri, mert azt hiszi, hogy éhes. Magyar kutatások is kimutatták már ezt a jelenséget magyar gyermekeknél is. Ez az egyik oka a gyermekkori elhízásnak. Ilyenkor előbb adjunk egy pohár vizet neki és kis idő elteltével, már lehet nem is lesz éhes.

A gyermekek testarányuk nagyobb százalékában veszítenek vizet, mint a felnőttek. Bőrükön keresztül több víz párolog el, mint a felnőttekén. Többet mozognak, rohangálnak, és sokszor annyira belefeledkeznek a játékba, hogy akkor sem isznak, ha már nagyon szomjasnak érzik magukat. A növekedési folyamatokhoz is víz szükséges, csecsemőkortól a kamaszkorig. Éppen ezért nagyon oda kell figyelni a vízfogyasztásukra. Legjobb, ha napi rutinná alakul az egy-egy pohár víz minden napszakban.

Óriási tévhit, hogy csak a nyári melegben kell figyelni a folyadékpótlásra. Télen is elveszíti a szervezet a napi vízadagját. A meleg száraz levegőjű szobában éppúgy, mint a három rétegben magunkra öltött ruhadarabok alatt, izzadság formájában. Tehát a rendszeres vízfogyasztás minden évszakban nagyon fontos.

Sok kisgyermek kezéből 2-3 éves koráig ki nem esik a magával hordozott cumisüveg. Ez jó dolog, mert így bármikor ihat, ha szomjas lesz, sőt még csak megszokásból is bele-bele kortyol egyet. Ez nagyon jó, de csak akkor, ha nem cukros tea van abban a cumisüvegben. Igaz, hogy a cukor az éhségérzetét is csökkenti, meg energiát is ad, de rombolja az éppen kibújó félben lévő fogakat is, valamint a súlygyarapodást is már kicsi korban beindítja.

A megfelelő folyadékbevitel a koncentrációt nagyban befolyásolja. A gyermekek figyelemzavarát is sokszor a dehidratáltság okozza. Nem tudnak kellően figyelni az órákon, ha a testük szomjazik. Már enyhe kiszáradás esetén is csökken a rövid távú memória és a koncentrációs képességek.

Mennyi vizet igyon tehát a gyerek?

Gyermek és felnőtt egyaránt a minimum 8 pohár vizet igya meg egy nap folyamán. De a legjobb, ha ezt még meg tudjuk toldani egy-két pohár vízzel. Ez lehet csapvíz, szűrt víz vagy jó minőségű ásványvíz.

A szervezet folyadékigényét kiegészíthetjük zöldség- és gyümölcslevekkel, gyógyteákkal, és a levesekből is értékes folyadékhoz juthatunk. De az ivóvíz tegye ki a nagyobb részt a napi folyadékbevitelből, mind gyermekek, mind felnőttek esetében.

 Oszd meg!

Webáruház készítés